ALLERGIER OG SELVKÆRLIGHED 

Denne måneds nyhedsbrev handler om allergier og selvkærlighed. Det første havde jeg rigtig meget af, og det andet var jeg helt foruden, da jeg for fire år siden mødte METAsundhed og tankefeltterapi. I dag er situationen heldigvis modsat 🙂

ALLERGIER

Foråret er kommet og med det forskellige former for allergisymptomer. Til og med 2014 var foråret og sommeren for mig forbundet med generende symptomer som tilstoppet næse, heftige nys og røde og kløende øjne. Sådan havde det været hvert år i omkring 20 år. Symptomerne gjorde mig træt og uoplagt, og hvis jeg ikke tog allergimedicin, havde jeg svært ved at fungere på jobbet og hjemme. Symptomerne startede som regel allerede i marts måned og fortsatte ind i september. Diverse tests afslørede mærkeligt nok aldrig årsagen til dem, men jeg kunne selv konstatere, at jeg reagerede på græs og birk. Jeg kunne også konstatere, at jeg hele året reagerede på pelsdyr (kat og kanin) og forskellige former for parfume.
I dag har jeg ingen eller meget få allergisymptomer, og jeg tager ikke længere allergimedicin. Og så har jeg ydermere de sidste to år boet sammen med denne skønne kat, som hedder Tiffany, og som elsker at ligge på skrivebordet tæt på mig, når jeg sidder ved computeren.
Jeg ved ikke præcist, hvornår mine symptomer forsvandt. Men jeg er temmelig sikker på, at jeg ved, hvorfor de forsvandt. Det vil jeg forklare nærmere herunder.
Ifølge METAsundhed starter enhver sygdomsproces – og dermed også en allergi – med et konfliktchok. I METAsundhed omtales et konfliktchok som en UDIN – en Uventet, Dramatisk hændelse, der medfører Isolation fra andre (fordi man ikke føler, at man kan eller vil tale om hændelsen), og som man ikke har en strategi for, dvs. Nul strategi. Konfliktchokket skaber ubalance i kroppen og dermed sygdom, men når det forløses, genoprettes balancen, og kroppen vil helbrede sig selv.
Når vi udsættes for et konfliktchok, lagrer hjernen alt, hvad der sker omkring os i selve konfliktøjeblikket, i vores underbevidsthed. Alle omstændighederne omkring konfliktchokket kædes sammen og bliver til triggere.
Vores øjne registrerer, hvad vi ser, for eksempel mennesker, stedet hvor vi befinder os, indretningen eller belysningen.
Vores ører registrerer lyde, for eksempel ord, tonefald eller musik.
Vores mund registrerer, hvad vi spiser eller drikker, og hvordan det smager.
Vores næse registrer lugte, for eksempel parfume, støv eller pollen.
Vores hud registrerer berøring, for eksempel vores tøj, regn, varme eller kulde.
Med mindre konfliktchokket forløses, vil denne enorme mængde data – alle omstændighederne omkring konfliktchokket – forblive i underbevidstheden og fungere som triggere. Det betyder, at hvis vi på et eller andet tidspunkt ser, hører, smager, lugter eller føler et af de sanseindtryk, vi oplevede i konfliktøjeblikket, kan vi blive trigget ind i en sygdomsproces.
Sagt på en anden måde: Når jeg tidligere reagerede på græs, var årsagen måske, at jeg havde oplevet et konfliktchok, mens jeg var omgivet af græspollen eller saft fra græs. Måske sad jeg på en græsplæne. Måske gik jeg på nyslået græs. Måske var jeg selv i gang med at slå græs. Da konfliktchokket aldrig var blevet forløst, blev jeg hvert år trigget, når luften omkring mig blev fyldt med græspollen eller saft fra græs.
Jeg kunne være sluppet af med mine allergisymptomer på et langt tidligere tidspunkt, hvis jeg havde ledt efter og fundet grundårsagen til dem (konfliktchokket) samt de forskellige triggere og efterfølgende opnået en forløsning. Det vidste jeg dog ikke noget om, før jeg deltog i mit første kursus i METAsundhed tilbage i 2013.
Jeg må samtidig tilstå, at jeg ikke bevidst har arbejdet på at slippe af med mine allergisymptomer. Jeg har blot kunnet konstatere, at jeg ikke havde nogen i 2015 eller i 2016, og at jeg heller ingen har her i 2017.
Billedet herunder stammer fra en ferie i sommeren 2015 på den skønne ø Anglesey, som ligger i Wales i Storbritannien. Jeg skal lige til at dække frokostbord med en sort affaldssæk som dug 🙂 Det dejlige ved billedet er, at de sammenknebne øjne ene og alene skyldes sollyset. Altså overhovedet ingen allergisymptomer!

Jeg er overbevist om, at mine manglende allergisymptomer er en sidegevinst af det store selvudviklingsarbejde, jeg påbegyndte for fire år siden. Jeg fik forløst rigtig mange traumer i 2013 og 2014, og i forbindelse med dem har jeg været så heldig at få forløst i hvert fald nogle af årsagerne til mine allergisymptomer. To fluer med et smæk. Det kan man da kalde at få noget for pengene 🙂
Hvis du sidder derude med allergisymptomer, kan jeg anbefale tankefeltterapi til at lindre dem og en kombination af tankefeltterapi og transbiologisk traumeterapi til at behandle grundårsagen og triggerne. I min klinik kan jeg også lære dig, hvordan du selv kan lindre dine allergisymptomer med teknikker fra tankefeltterapi. Yderligere kan jeg henvise til en video fra 2013, som ligger på YouTube, hvor Hanne Heilesen fra Heilesen & Mygind fortæller, hvordan du selv kan behandle symptomer på pollenallergi med teknikker fra tankefeltterapi.

SELVKÆRLIGHED

Selvkærlighed er kærlighed til sig selv. Det er at elske sig selv fuldt og helt. Selvkærlighed handler ikke om at se sig selv som bedre end alle andre. Det handler om at føle kærlighed til sig selv og om at respektere og acceptere sig selv som det menneske, man er, på godt og ondt.
Den amerikanske forfatter og terapeut Louise Hay siger det sådan her i sin bog “Helbred dit liv” (på amerikansk “You Can Heal Your Life”), som blev udgivet på dansk i 2003: Kærlighed er en mirakelkur. Med selvkærlighed opnår man mirakler i sit eget liv.
Med andre ord er selvkærlighed udgangspunktet for al selvudvikling og healing. For hvis man ikke elsker sig selv, har man tendens til at nægte sig selv alt, hvad der kan gøre én glad og tilfreds.
Selvkærlighed er forbundet med selvværd, der handler om at se sin egen værdi som menneske. At vide, at man fortjener det bedste. At man er det værd.
Selvkærlighed eller selvværd er ikke det samme som selvtillid, som er tillid til egne evner og talenter. Man kan sagtens have stor selvtillid uden at have selvkærlighed eller selvværd. Det er jeg et skoleeksempel på 🙂
Jeg har altid haft en virkelig stor selvtillid, en stærk indre overbevisning om, at mine evner rakte langt, og at jeg ville kunne nå alle de mål, jeg satte mig. Tidligere gav det sig udslag i ekstreme ambitioner, en enorm handlekraft og en plads helt fremme i forreste række, når der skulle kæmpes, reformeres, etc. Sådan er det ikke længere. Jeg har min selvtillid i behold, men jeg behøver ikke altid være helt fremme i forreste række. I dag ved jeg også, hvad jeg ikke tidligere var bevidst om, at de til tider ekstreme beviser på min selvtillid skulle dække over min dengang manglende selvkærlighed og mit dårlige selvværd.
Det modsatte af selvkærlighed er selvhad. Hvis man hader sig selv, er det svært at se sin egen værdi som menneske, så selvhadet er forbundet med et dårligt selvværd. Når man ikke elsker sig selv og ikke kan se sit eget værd, bliver man sin egen værste kritiker og dommer. Man slår sig konstant oven i hovedet, fordi man ikke god nok, dygtig nok, flink nok, pæn nok, hurtig nok, etc. Samtidig har man en indre stemme, som siger “Jeg bør/burde også …”
(Tænk, hvad man kunne udvirke af mirakler, hvis man fjernede de to ord “bør” og “burde” fra det danske sprog…)
Med selvkritikken og selvfordømmelsen følger negative overbevisninger og mønstre.
Eksempler på negative overbevisninger:
“Jeg fortjener ikke kærlighed/en god økonomi/et ordentligt arbejde.”
“Jeg får aldrig en mand/kvinde, som forstår at sætte pris på mig.”
“Det bliver jo alligevel aldrig anderledes.”
“Det er lige meget, hvor meget jeg knokler, det bliver aldrig værdsat.”
“Jeg kommer aldrig til at holde en god ferie.”
Eksempler på negative mønstre:
Tiltrækkes af kærester eller venner, som bekræfter det dårlige selvværd.
Har konstant fokus på andres ve og vel og aldrig på sit eget.
Påtager sig altid offerrollen.
Overforbruger mad, slik, vin, cigaretter, etc.
Lever et liv i kaos.METODER TIL AT OPNÅ SELVKÆRLIGHED
Manglende selvkærlighed og selvværd skyldes traumer, og derfor er traumeforløsning den absolut mest effektive metode til at opnå selvkærlighed og et godt selvværd. Jeg fik hjælp af en dygtig terapeut til at finde og forløse de traumer, som var årsagen til mine problemer. Selv om det var i terapien, jeg virkelig mærkede forandringer, arbejdede jeg også selv med forskellige øvelser. Jeg havde især held med de to, jeg beskriver herunder. Jeg kunne tydeligt mærke, at de gjorde en forskel.
Louise Hay beskriver i sin bog, hvordan hun beder klienter om at holde et spejl op foran sig og se sig selv i øjnene, mens de siger deres eget navn og sætningen “Jeg elsker og accepterer dig, præcist som du er”. Hun kalder det “spejlarbejde” (på amerikansk “mirror work”). Louise Hay bruger især metoden til at finde ind til kernen i sine klienters problem, men den kan også bruges som en øvelse til at opnå selvkærlighed. I en periode satte jeg mig derfor med et spejl to gange dagligt og gentog i ca. 5 minutter “Bente, jeg elsker og accepterer dig, præcist som du er”.
Jeg lavede også øvelsen som en bekræftelse. En bekræftelse er en positiv sætning, som man siger til sig selv igen og igen mange gange om dagen. Man kan sige den, samtidig med at man laver andre ting, for eksempel gør rent, kører bil eller går en tur med hunden. Ved at gentage sætningen igen og igen flere gange om dagen er det muligt at omprogrammere ens bevidsthed til at acceptere den som sand. Og så bliver den sandheden. Prøv selv!
Lars Mygind fra Heilesen og Mygind har også en super effektiv øvelse, hvor man bruger teknikkerne fra tankefeltterapi. Jeg vil ikke beskrive den nærmere, for Lars lavede i 2016 en instruktionsvideo, som ligger på YouTube. Jeg vil bare anbefale, at man også bruger et spejl til den her øvelse, for så virker den endnu hurtigere.

METASUNDHEDSANALYSE TIL HALV PRIS

Som jeg fortalte i mine tidligere nyhedsbreve er jeg i gang med at videreuddanne mig til METAsundhedsmaster (META-Health Master Practitioner). I den anledning har jeg stadig 50 % rabat på METAsundhedsanalyser. Eneste betingelse er, at jeg må bruge din case – 100 % anonymiseret – i min uddannelse. Ring eller skriv til mig, så finder vi et tidspunkt.

GO’ TIL DIG – HELDAGSWORKSHOP

Sammen med Lotte Sabro Graversen – LG Coaching – afholder jeg en heldagsworkshop i Lyngby den 17. juni 2017, hvor temaet er målsætning og metoder til at komme i mål med det, man ønsker sig. Invitationen til vores workshop vil snart være at finde på Facebook.