SUNDE TÆNDER MED METASUNDHED

Har du problemer med dine tænder? En METAsundhedsanalyse kan forklare dig den bagvedliggende årsag, og med den viden i hånden er du godt på vej til selvhelbredelse.

METAsundhedsmodellen
METAsundhedsmodellen er en holistisk model, som forklarer sammenhængen mellem vores følelser og vores fysiske symptomer. Alle fysiske symptomer starter med et konfliktchok, som enten er et traume, kaldet en UDIN, eller en trigger på et traume. Metasundhedsmodellen forklarer de faser, som kroppen gennemgår fra UDIN til helbredelse (se også mit Nyhedsbrev for maj 2017).


1. Normaltilstand
2. Konfliktchok – UDIN eller trigger
3. Konfliktfase/aktiv fase
4. Konfliktløsning/reparationstrigger
5. Reparationsfase
6. Helingstop
7. Reparationsfase
8. Normalisering
9. Ny bevidsthed/sundhed

Tænder og tandkød har tre konflikttemaer: Det første tema er selvnedvurdering. En bidekonflikt, hvor personen føler sig ude af stand til at bide tilbage, eller hvor  personen bider noget i sig, fordi han/hun ikke har hjerte til at bide tilbage, eller fordi han/hun ikke er stærk nok til at forsvare sig. Det andet tema er social/territorial konflikt. Personen føler, at han/hun ikke må eller ikke har lov til at bide tilbage eller bide fra sig. Det tredje tema handler om ikke at kunne tage noget ind eller ikke at kunne komme af med noget.
Det første konflikttema kan være årsag til blandt andet tandkødsbetændelse, tandrodsbetændelse, løse eller knækkede tænder. Det andet konflikttema kan være årsag til blandt andet huller i tænderne (caries) og isninger, mens det tredje kan være årsag til blandt andet tandbyld eller betændelse i mundens dybtliggende slimhinde.
Hver enkelt tand har også sit eget konflikttema:
Hjørnetænder: Ikke i stand til eller have lov til at flå/flænse noget.
Fortænder – overmund: Ikke i stand til eller have lov til at få fat på/få tænderne i noget.
Fortænder – undermund: Ikke i stand til eller have lov til at fastholde noget.
Kindtænder: Ikke i stand til eller have lov til at “male”, findele eller bearbejde noget.

Helbredelse – sunde tænder
I en METAsundhedsanalyse kan du få afdækket den specifikke årsag til dit tandproblem. Hvis det lykkes at finde UDINen og få den forløst, forsvinder problemet. Det er gevinst nr. 1. Gevinst nr. 2 er den nye viden om dig selv og dine tænder, som du får gennem analysen. Med den i hånden har du mulighed for at ændre adfærd og mønstre, så du kan passe på dine tænder.

Tandlæsning
Hos Dorte Bredgaard, som er specialist i tandsygdomme, kan du få en læsning af dine tænder, der kan fortælle dig noget om dine styrker, frustrationer og udfordringer.
Dorte Bredgaard har gjort sammenhængen mellem følelser og tænder til sit specialområde. I 25 år var hun praktiserende tandlæge, men som hun forklarer på sinhjemmeside, har hun været nødt til at fraskrive sig sin tandlægeautorisationen for at kunne følge sit hjerte og sin overbevisning om, at sygdom kommer indefra, og at årsagsbehandling – eller årsagshealing, som hun kalder det – er et bedre alternativ end symptombehandling.
Sammenhængen mellem følelser og tænder kan du også læse mere om i hendes to bøger:  “Kan man bide fra sig – uden tænder?” (2012) og “Tale er guld” (2016).

HVAD HAR JEG MON LYST TIL I DAG?

Det spørger jeg mig selv om hver morgen, og de fleste dage lykkes det mig faktisk at bruge en time eller to på at gøre lige det, jeg har lyst til 🙂
Historien bag: Mit liv var i alt for mange år fyldt med “bør” og “burde”. “Jeg bør også dyrke noget mere motion”, “Jeg bør spise sundere”, “Jeg burde kunne finde ud af at gå tidligere i seng”, “Jeg burde have gjort mere ud af min opgave”, og så videre i den dur.
Med hjælp fra de to ord har jeg ofte slået mig selv oven i hovedet og bekræftet mig selv i, at jeg ikke var god nok eller ikke gjorde det godt nok.
Og som jeg ofte har erfaret, er jeg ikke den eneste, som har praktiseret eller praktiserer den form for selvnedgørelse. Der er praktisk taget tale om en folkesygdom!
Nok er nok: Med terapi fik jeg modet og overskuddet til at ændre adfærd. Nu arbejder jeg i stedet på at elske mig selv, også når jeg ikke opfylder de mål, jeg sætter for mig selv, eller gør noget dumt.
Som en del af min strategi spørger jeg mig selv hver morgen: “Hvad har du lyst til i dag?”. Måske svarer jeg: “Jeg har lyst til at læse romanen på mit natbord”, “Jeg har lyst til at løbe en tur”, “Jeg har lyst til at lave en kikærtesalat”, “Jeg har lyst til at se min yndlingsserie i TV”, “Jeg har lyst til at shoppe”, eller noget helt sjette.
Det jeg har lyst til, bruger jeg en time eller to på. De fleste dage 🙂
Ideen er hermed givet videre!